LIVAKKA

1
1 axel
1
1 axel
1
2 axlar
1
2 axlar
1
2 axlar
1
2 axlar

Livakka Light 1- och 2-axlade flytgödselvagnar konstruerades för att ersätta Livakkas traditionella vagnar med fjädrande boggi. Flytgödselvagnarna i den nya ”husbondelinjen” har moderna egenskaper och kan utrustas med omfattande tilläggsutrustning. Därför lämpar de sig bra även för entreprenader.

Namnet Light härrör från vagnens nya ramkonstruktion som ger en låg totalvikt. Den låga vikten har dock inte åstadkommits på bekostnad av hållbarheten, utan rambalken är en formpressad u-ränna med hög profil och en väggtjocklek om 10 mm. U-rännan är fastsvetsad på tanken med en enhetlig fog. Den genomgående svetsningen och de kraftiga stöden ger ett hållfast förband mellan tanken och rambalken. Dragstången är densamma som i de stora flytgödselvagnarna med H-ram. Den lätta totalvikten, axelkonstruktionen samt den korta totallängden ger flytgödselvagnen smidiga manövreringsegenskaper både på åkern och på vägen.

Spela videoklipp

Den lätta totalvikten, axelkonstruktionen samt den korta totallängden gör att flytgödselvagnen är smidig men stabil att manövrera både på åkern och på vägen.

Light-flytgödselvagnarna är konstruerade med en ny slags ramkonstruktion som minskar vagnens totalvikt och även skonar åkern. Den låga vikten har dock inte åstadkommits på bekostnad av hållbarheten. Rambalken är en formpressad U-ränna med hög profil. U-rännans väggtjocklek är 10 mm och den är fastsvetsad på tanken med en enhetlig fog. Dragstången är tillverkad av rörbalk med måtten 150x250x8 mm.

Tankdiametern är 2 000 mm och väggtjockleken 6 mm. Tanken är alltid rund och har inga onödiga hörn där smuts och flytgödsel ansamlas. Den runda formen ger en hållfast konstruktion, säker tömning och god vridstyvhet. Konstruktionen får extra styvhet av sektioneringsplåten i tankens framdel och stänkplåtarna som effektivt dämpar gödselmassans rörelser.

Viktöverföringssystemet garanterar en tillräcklig vikt på dragstången; tankens framdel är sektionerad och får ersättningsluft först när bakdelen har tömts. I praktiken innebär detta att det på framsidan av sektioneringsplåten finns plats för cirka 4 m³, det vill säga 4 000 kg, gödselmassa och denna vikt hålls på plats under spridningen till dess att tankens bakdel har tömts. Viktöverföringen ingår inte som standard i den 1-axlade modellen.

Den högklassiga ytbehandlingen ger ett fulländat utseende, men även en längre livslängd för produkten.

Vi svetsar fogarna på båda sidorna och stålkornsblästrar alla ytor som lackeras för att säkerställa en god vidhäftning av färgen. För att motarbeta korrosion på grund av gödselslammet har tankens insida skyddats med en epoxibehandling. De utvändiga ytorna har behandlats med polyuretanfärg med hög UV-beständighet och således bevaras den karakteristiska röda färgen på våra flytgödselvagnar utan att blekna. Våra kunder uppskattar att kunna anpassa utseendet efter sina egna önskemål och därför erbjuder vi även specialfärger.

På tanken finns inga invändiga servicepunkter som kräver att tanken beträds – detta har valts med hänsyn till användarens arbetssäkerhet.

Jämför egenskaperna och välj

10 m³ 12 m³ 14 m³ 16,5 m³ 18 m³ 20 m³
Bredd cm
325
325
300
300
300
300
Längd cm
500
560
630
712
815
875
Däckstorlek
850/50R30.5
850/50R30.5
710/55R34
710/55R34
710/55R34
710/55R34
Axlar
1
1
2
2
2
2
Styrd och fjädrad
Styrd och fjädrad
Styrd och fjädrad
Styrd och fjädrad
bomech
Bomech -Släpskospridare
naytto_perus
Styrenheter
Livakka spridare
Livakka-diskspridare
Livakka Pro 23 lietevaunu
Pro vagnar
Livakka Bomech
Light vagnar
Sivupumppukuormain
Pumplastare
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på google
Dela på tumblr
Dela på pinterest
Dela på whatsapp
Dela på email
Dela på vk
Dela på odnoklassniki
Dela på print

Tilaa uutiskirje

Saat parhaat vinkit ja uutiset

Kirjoita sähköpostiosoitteesi alle ja saat ensimmäisenä PEL-Tuote Oy:n kuumimmat uutiset ja tiedot uutuuksista! Spämmiksi asti ei postia kerry.